Nakupování, nebo spíše nabídka zboží je dnes hotová věda. Vypracovávají se studie o nabízení zboží, o umístění regálů s tím či oním sortimentem v areálu obchodu. Vše má svůj význam svůj řád. Ani rozmístění jednotlivých prodejen v areálu celé budovy není nahodilé. Účel je jediný. Nabídnout nám, tedy zákazníkovi co největší množství zboží.
Také jste si všimli, že čas od času se ve vašem marketu, do kterého chodíte roky nějak prohodí regály? Myslíte si že se někdo snaží o jinou image prodejny, že jde jen o estetické důvody? Omyl! Jediným pravým účelem těchto změn je zmást nás, zákazníka, co v bývalém uskupení prodejny chodil pro své zboží takřka poslepu. Už se na nás totiž management obchodu nemohl dívat, jak jsme vstoupili turniketem a namířili si to nejkratší cestou za pečivem, uzeninami. Pak jsme proběhli kolem nabídky chipsů přímo k regálu s červeným vínem a šup k pokladnám. To by tedy nešlo! Vždyť oni tam mají tolik dalšího zboží, na které se ani nepodíváme!
Nyní po přestavbě prodejny vás přinutí přímo hledat to vaše obvyklé a oblíbené zboží. Než ho najdete, budete chvíli bloudit. Třeba zahlédnete něco, co vám padne do oka a koupíte si to. Třeba objevíte jiný druh chipsů, nebo třeba při jejich hledání zabloudíte úplně do jiného oddělení, o kterém ani nevíte, že je v tom vašem oblíbeném obchodě už od začátku.
Je to celé nenápadným nátlakem. Nátlakem tak jemným, že jej ani nepociťujete jako nátlak. A váš oblíbený obchod si nenápadně zvětšuje tržby. Je to, jak jsem už na začátku napsal, úplná filozofie prodeje, tahy a triky, jak prodat.
Víte, že nejlevnější zboží je vždy umístěno někde dole, schováno před vaším pohledem? Naopak zboží vyšší ceny se vyhřívá přímo v úrovni vašeho pohledu? Napadlo vás, proč je zboží každodenní potřeby vždy v nejzazším koutě prodejny? Všechno, všechno je umístěno promyšleně, s rozvahou a uvážením.
Tak se nedivte, že v obchodě trávíme tolik času a utrácíme i za věci, které v nákupním seznamu nikdy nebyly.